• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115466
+
-

روحانی در اجلاس مجازی شانگهای:

گزارش/ کاخ سفید پیام ملت آمریکا را  برای تغییر بشنود

بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای زیر سایه بیماری کرونا به‌صورت مجازی و با میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برگزار شد. در این دوره از اجلاس هم عضویت دائم ایران در شانگهای تعیین تکلیف نشد و همچنان به‌عنوان عضو ناظر حضور دارد؛ درخواست ایران ۱۲سال پیش ارائه شده بود.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرار گرفت و دولت آمریکا با قلدرمآبی تمام درصدد اعمال سیاست‌ها و قوانین داخلی خود بر نظم جهانی و کشورهای دارای استقلال سیاسی برآمد، گفت: نتایج انتخابات آمریکا نشان داد که نه‌تنها جهان مخالف سیاست‌های نادرست دولت کنونی ایالات متحده است، بلکه مردم آمریکا نیز از این سیاست‌ها به ستوه آمده‌اند. ملت آمریکا واکنش جهان به قلدرمآبی، قانون‌گریزی، نقض تعهدات بین‌المللی، تهدید و تحریم دیگر ملت‌ها را به‌خوبی شنید و تصمیم به تغییر گرفت.
حسن روحانی تصریح کرد: یک‌بار دیگر تاریخ واقعیت خود را به عرصه حکمرانی و سپهر سیاسی تحمیل کرد و درس عبرت‌ دیگری به ماجراجویان، جنگ‌طلبان، مخالفان حقوق ملت‌ها و ناقضان حقوق مسلم بین‌المللی داد. نتیجه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سیاست خارجی آن حتما راه خود را گم کرده است. اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده آمریکاست که پیام ملت خود را به‌خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت‌ها عملی سازند. بازگشت به قانون‌مداری، مقررات و تعهدات شناخته‌شده بین‌المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی آمریکاست.
روحانی در بخشی از سخنان خود در این اجلاس نسبت به همکاری‌های ایران با سازمان همکاری شانگهای برای مواجهه با چالش‌های منطقه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی اعلام آمادگی کرد و گفت: ایران همواره امنیت حوزه پیرامونی را به مثابه امنیت خود دیده و برای حفظ صلح و ثبات منطقه کوشیده است. در این جهت ما به همکاری با شرکای خود و سازمان همکاری شانگهای جهت مقابله مؤثر با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد‌مخدر ادامه خواهیم داد. او تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به سال‌ها تجربه خود در مبارزه گسترده با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام و مبارزه علیه جریانات تروریستی و افراط‌گرایی اعلام می‌کند. هرچند در ابتدای سال‌جاری میلادی، یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، سردار شهید قاسم سلیمانی، توسط به‌وجود آورندگان و حامی اصلی جریانات تکفیری و تروریستی، به‌طور ناجوانمردانه‌ای ترور شد و به شهادت رسید، اما ما همچنان مصمم هستیم تا سرکوب کامل گروه‌های تروریستی افراط‌گرا و پایان دادن به اشغالگری بیگانگان، به راه خود ادامه دهیم.
رئیس‌جمهور موقعیت جغرافیایی ایران در کریدورهای مختلف و به‌ویژه کریدور شمال-جنوب را فرصت بسیار بااهمیتی برای توسعه ارتباطات فراقاره‌ای و رهایی از برخی محدودیت‌های ژئوپلیتیک برای کشورهای دوست در سازوکار اجلاس شانگهای دانست و تصریح کرد: خوشحالم به اطلاع برسانم که به‌زودی با تکمیل مسیر ریلی رشت-بندرانزلی در حاشیه دریای خزر، مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب به واقعیت پیوسته و ظرفیت‌ عظیمی را برای حمل‌ونقل ترانزیتی ایجاد خواهد کرد. به‌علاوه ما در تلاشیم ساخت مسیر ریلی رشت-آستارا را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و اتصال ریلی یکپارچه از خلیج‌فارس تا روسیه و شمال اروپا را فراهم آورده و یکی از نیازهای مهم بین‌المللی را تحقق بخشیم. همچنین در چند هفته آینده، راه‌آهن خواف-هرات که از محل کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، افتتاح خواهد شد. این راه‌آهن هدیه و کمک بسیار ارزشمندی برای کمک به خروج افغانستان از بن‌بست خواهد بود. ادامه این مسیر از هرات به مزارشریف می‌تواند ضمن کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای دسترسی سهل و کم‌هزینه به آب‌های آزاد و اروپا، بازار جمهوری اسلامی ایران و خاورمیانه را نیز در دسترس آنها قراردهد. نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای ۲۳ و ۲۴خرداد‌ماه سال۹۸ در شهر بیشکک قرقیزستان با حضور سران ۱۱کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو ناظر برگزار شد. سازمان شانگهای شامل روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان بعد از ۱۹سال، به سازمان منطقه‌ای فراگیر تبدیل شده است. سازمان همکاری‌ شانگهای (Shanghai Cooperation Organization)، با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه شانگهای۵ پا به عرصه ظهور گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید